Arbetsgivare med deltidsbrandman (RIB)

Publicerad: 12 december 2024 Uppdaterad: 17 december 2024

Vi på räddningstjänsten vill rikta ett stort och varmt tack till dig som arbetsgivare. Genom att låta dina anställda kombinera sitt ordinarie arbete med uppdraget som deltidsbrandman (räddningspersonal i beredskap) gör du en ovärderlig samhällsinsats. Du bidrar till att skapa trygghet och säkerhet i ditt närområde, varje dag.

Tre bilder. Varje bild innehåller en deltidsbrandman i sitt ordinarie yrke men med larmställ på. Första bilden: Kvinnlig brandman på kontor. Bild 2: Kvinnlig brandman i klädbutik. Bild 3: Manlig brandman som är snickare på ett tak.

Tre av våra deltidsbrandmän i förbundet. Mariell Herrdin, säkerhetssamordnare (Älvdalen), Ellen Lundgren, butiksförsäljare (Vansbro), Mikael Rosensson, snickare (Mora).

En samhällsviktig roll

Dina anställda som är deltidsbrandmän finns redo att rycka ut när larmet går – vid bränder, trafikolyckor och andra nödsituationer. När de behövs i en akut situation lämnar de sin arbetsplats och ställer upp för människor i nöd. Efter avslutad insats återvänder de till sin ordinarie arbetsroll, ofta med nya erfarenheter och styrkor som kommer din verksamhet till nytta.

En tillgång för din verksamhet

Att ha en deltidsbrandman i personalstyrkan är mer än en samhällstjänst – det är en fördel för din verksamhet. Deltidsbrandmän utbildas i viktiga färdigheter som ledarskap, samarbete, stresstålighet och problemlösning under press. De blir starkare medarbetare som kan hantera utmaningar på ett effektivt och lösningsorienterat sätt.

Vi behöver fler som du

För att vi ska kunna upprätthålla vår beredskap behöver vi fler arbetsgivare som stöttar och ser värdet i att ha deltidsbrandmän i sin personal. Vi förstår att det kräver flexibilitet och ibland kan innebära utmaningar, men ditt stöd betyder allt – både för oss på räddningstjänsten och för hela samhället.

Tillsammans skapar vi trygghet

Din vilja att bidra gör skillnad. Tillsammans kan vi skapa ett säkrare samhälle där hjälp alltid finns nära till hands när olyckan är framme. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete och hoppas att fler arbetsgivare väljer att bli en del av denna viktiga lösning.

Tack för att du stöttar dina anställda som valt att bli deltidsbrandmän.
Din insats är lika viktig som deras!

Frågor och svar

Det innebär att en anställd har beredskap vissa tider och kan bli kallad (via personsökare) till en insats om en olycka inträffar. Vid ett larm lämnar personen sin arbetsplats omedelbart och tar sig till branstationen för att byta om och rycka ut för att hjälpa till i nödsituationer. Beroende på ort har de 5-7 min på sig att komma in på stationen. Efter insatsen återgår personen till sin ordinarie arbetsplats.

Det varierar beroende på hur ofta det blir larm. Generellt har deltidsbrandmän beredskap var fjärde vecka, och antalet utryckningar varierar.

Tidsåtgången för varje utryckning är varierande, oftast är medarbetern tillbaka inom en timme men det beror så klart på vilken olycka som inträffat. En skogsbrand tar lång tid medan en okomplicerad trafikolycka kan vara klar inom några minuter.

Vid nyanställning behöver medarbetaren utbilda sig, totalt 8 veckor fördelat på 1-2 år. Vi står för alla kostnader i samband med utbildningen för medarbetaren även förlorad arbetsinkomst från ordinarie arbetsgivare.

Vi förstår att det kan vara en utmaning att släppa en anställd vid larm. Samtidigt utvecklar deltidsbrandmän viktiga egenskaper som stresstålighet, samarbetsförmåga och ledarskap, vilket kan vara en tillgång för din verksamhet och de får ovärderlig utbildning inom t ex sjukvård och första hjälpen.

Du som arbetsgivare får ingen ersättning men du kan vid behov be att din medarbetare gör löneavdrag för den tid personen är borta. Medarbetaren får ersättning från oss från det att larmet kommer på personsökaren.

Det är viktigt att ha en dialog med medarbetaren kring ersättningar. Ta gärna kontakt med oss om du har funderingar, till exempel om löneavdrag inte är lämpligt på grund av arbetets karaktär (exempelvis flexibel arbetstid).

Genom att vara flexibel och planera för den tid de kan behövas vid larm. Din förståelse och stöd gör att dina anställda kan utföra en viktig insats för samhället.

Din medarbetare behöver ansöka till räddningstjänsten. Efter godkända tester och medicinsk kontroll genomgår personen en utbildning som ger de kunskaper och färdigheter som krävs för att arbeta som deltidsbrandman.

Grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap (Grib) är totalt 8 veckor fördelat på 1-2 år. Utbildningen är uppdelad och vissa veckor är platsbundna och vissa veckor är digitalt hemifrån.

Vi står för alla kostnader i samband med utbildningen för medarbetaren även förlorad arbetsinkomst från ordinarie arbetsgivare.

Ja, att jobba som deltidsbrandman på sidan av sin ordinarie arbetsgivare kan klassas som bisyssla. Om ni har upprättade rutiner för bissysla bör medarbetaren följa dessa.

Vi vill hjälpa till att skapa dialog och undvika missförstånd, därför ber vi alltid våra deltidare som är aktuella för anställning att återkomma med en underskriven blankett från ordinarie arbetsgivare. Underskriften är inte juridiskt bindande men är viktig för att vi ska säkerställa att medarbetaren pratat med sin ordinarie arbetsgivare.

Har du fler frågor? Kontakta HR-ansvarig (010-203 17 87) så berättar vi mer om hur du kan stödja och dra nytta av att ha deltidsbrandmän i din personal!

Externa länkar

www.blideltidsbrandman.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 17 december 2024